Среда, 04 Мај 2016   
Политичкиот живот и раната христијанизација на Македонија (27)

hristinizacija1

ПРИДОНЕСОТ НА МАКЕДОНИЈА ВО СВЕТСКАТА ЦИВИЛИЗАЦИЈА

Во периодот на граѓанските војни, политичките борби на спротиставените страни од Италија се пренеле и во други делови на големата Империја, а пред сè во Македонија, каде политичкиот живот исто така бил многу жив. Покрај останатото, ова го потврдува и судбинската битка за целата Римска империја која се одиграла во близина на градот Филипи во Источна Македонија, во 42 година п.н.е.

Имено, овој историски настан меѓу последните бранители на преживеаната Република, Брут и Касиј, од една и носителите на новата идеја на монархистичкото уредување, победниците Марк Антоние и Октавијан, од друга страна, се одиграл на главната сообраќајница која го спојувала Исток и Запад, на прагот на Европа и Азија (Плутарх III, 467-93). По победата кај Филипи, дошло до нова поделба на провинцијата и поделба на земјиштето. Триумфирите решиле воените ветерани да ги населат по колониите, основани на територијата на италските градови. Земјиштето кое им припаѓало на населението на тие градови било конфискувано. Населението било протерано од земјата и некои биле доселени како колонисти и во Македонија, со што бил создаден елементи на латинофони жители.

Овие латинофони жители можеме да ги следиме во Македонија, Египет и Тесалија, во римско и византиско време, сè до денес. Тие се потомци (апогони) на старите Римјани, односно римски колонисти и латинизирани староседелци (Eter. Istor. Ekv., 1976). Според Mpampinioti (1986), во прашање е аромански јазик на куцовласите, еден вид преврат на латинскиот јазик кој се употребувал од номадите. Овој дијалект потекнува од латинскиот и македонскиот „коине“.

apostol-pavle
Апостол Павле проповеда во Македонија

Духовниот, т.е. религискиот живот во Македонија за време на Римјаните исто така бил бурен. Веќе во средината на I век почнува христијанизацијата на Македонија. Во ширењето на новата монотеистичка религија најмногу удел имале Апостол Павле и неговите ученици Лука, Тимотиј и Силвано. Светиот Апостол Павле, како еден од првите проповедници на новото христијанско учење меѓу паганите, на своите патувања по Азија и Европа, двапати престојувал во Македонија, во Неапол, Филипи, Тесалоника и Бероја, првпат во 51 година. Во своите „Посланија на Солунците“, се заблагодарувал на благословениот прием на евангелието во Солун. Во нив се истакнува дека солунската црква станала пример на сите кои верувале во Македонија и во Ахеја (I, 7). Покрај тоа, тој им се заблагодарува на христијанските општини за сè што прават за сите браќа по цела Македонија (IV, 10).

„Посланијата на Апостолот Павле“, како и Јовановата „Апокалипса“, имаат историско и канонско значение како извор на реконструкција на ранохристијанското учење, но и за согледување на ситуацијата во македонските градови и во Македонија, кон крајот на првиот век.

Ранохристијанското учење ја проповедало идејата за еднаквост меѓу богатите и сиромашните и братство на сите луѓе, робовите и слободните. Тоа специјално се обраќало кон оние кои страдале, ветувајќи им мир и утеха во плачот. Тоа се покажало како религија на пониските слоеви на населението, робовите, занаетчиите, селаните, сиромашните и обесправените народи, оние кои Рим ги покорил. Ранохристијанското учење било туѓо национално и верско изолирање и со своите идеи за еднаквост и спасение во задгробниот живот, станало многу привлечно.

Посетата на Апостолот Павле во Македонија, придонело да се формираат првите христијански општини во Солун и Бероја, како и во други градови. Меѓутоа, борбата на христијанството против паганството, почнала да се преплетува и против тврдењата на паганството-римската државна власт. Заради тоа христијаните биле изложувани на најстроги казни. И покрај жестокиот прогон, христијанството, во 312 година н.е., станало официјална религија на царството, за време на императорот Константин. Меѓу мачениците спаѓа и Св. Димитрие (погубен во 306 во Сирмија), заштитник на Солун.

sv-dimitrija

Најзначајна религиска историска манифестација во тој период е Првиот вселенски Никејски Собор, во 325 година. Како што е изнесено на овој Собор, учество зел и епископ од Македонија, од градот Стоби. Од податоците за учество на македонските епископи на религиските собори може да се следи големото влијание на христијанството и црквата во Македонија и ситуацијата на македонските градови во римскиот период.

На црковниот собор во Сердика, 343 година, учествувале голем број црковни големодостоинственици (епископи и митрополити) од Македонија и тоа од Тесалоника, Амфипол, Стоби, Хераклеа и Скупи (Lamps, 1980 и Димевски, 1989). Исто така, македонските поглавари на црквата учествувале и на V екуменски собор, во 553 година на Царигратскиот во 680 година и на Трулскиот, во 693 година итн.

Македонци имало и на црковни функции. Меѓу првите се споменува некој цариградски епископ, уште во 342-360 година, како приврзаник на Ариевата наука и Македонец патријарх на Цариград, 491- 511 година, за време на царот Анастасиј  I (Etar. Ist. Ekd., 1976).

Во црковната територијална поделба на христијанизираната Римска империја, Македонија добила значајно место. Црквата била добро организрана со митрополии и околу 18 епископии. Централно место заземала митрополијата во Тесалоника, заради посебниот углед на нејзиниот основач Апостол Павле.

kiril-i-metodij-knigi

Со време Тесалоника Солун) станала архиепископија и апелациона инстанца за Префектурата Илирик. Во време на Јустинијан I (527-565) била формирана Заедничка митрополија, која во 535 година била подигната на ранг на автокефална архиепископија (Димевски, 1989).

Продолжува

Пишуваат:

antonie-donco

Академик Антоније Шкокљев-Дончо

slave-nikolovski-katin
Славе Николовски -
Катин

 

На прво место

News image

Мицкоски: Гласајте за нас нема да ве изневериме

Дел од обраќањето на Претседателот на ВМРО-ДПМНЕ Христијан Мицкоски во Охрид

Историја

News image

Титовите слуги измислуваат македонски национализам

На 18 јули о. г. сите дневни весници од Југославија донесоа подолги извештаи од заседанието на Секре...

Култура и туризам

News image

Верувања од Разлошко

Градба на куќа Кога се започнува да се копа темел за градење нова куќа, обично, се почнува со работ...

Фељтон

News image

ВИСТИНАТА ЗА МАКЕДОНЦИТЕ ВО САД И ВО КАНАДА – (ДЕЛ II) (28)

ДЕЛ ОД ЖИВОТОТ НА АТАНАС БЛИЗНАКОВ ВО МОНОГРАФИИТЕ НА СЛАВЕ КАТИН

Your are currently browsing this site with Internet Explorer 6 (IE6).

Your current web browser must be updated to version 7 of Internet Explorer (IE7) to take advantage of all of template's capabilities.

Why should I upgrade to Internet Explorer 7? Microsoft has redesigned Internet Explorer from the ground up, with better security, new capabilities, and a whole new interface. Many changes resulted from the feedback of millions of users who tested prerelease versions of the new browser. The most compelling reason to upgrade is the improved security. The Internet of today is not the Internet of five years ago. There are dangers that simply didn't exist back in 2001, when Internet Explorer 6 was released to the world. Internet Explorer 7 makes surfing the web fundamentally safer by offering greater protection against viruses, spyware, and other online risks.

Get free downloads for Internet Explorer 7, including recommended updates as they become available. To download Internet Explorer 7 in the language of your choice, please visit the Internet Explorer 7 worldwide page.